Hypnotherapie en ACT

“Ergens tussen het voorspellen van de toekomst en het herbeleven van het verleden in, vinden we rust en geluk.”

Voor wie?

Wist je dat therapie een vorm van ‘self care’ is? Als je voor jezelf zorgt, dan herwin je je krachten en dit kan voor iedereen nuttig zijn. Enerzijds kent het leven moeilijke momenten, anderzijds zijn ze een kans om wijzer en sterker te worden. Want wat jou definieert is niet je probleem. Het is jouw doorzettingsvermogen waarmee je werkt aan jezelf. Voor contact met Drs. Sarah Boon, hypnotherapeut in Amsterdam, klik hier. 

Therapeut Amsterdam

Welk doel heeft de therapie?

Het doel van de therapie is dat jij je gedachtes en emoties leert ervaren in het hier en nu zonder afwijzing of verzet. Je kunt jezelf niet dwingen om bepaalde dingen niet te denken of te voelen, dan wordt het alleen maar erger. ‘Denk niet aan de roze olifant!’ Het gaat er dus niet om dat we jouw klacht wegtoveren, maar we zorgen er voor dat jij de dingen waar je mee zit niet meer als probleem ervaart. Hiermee creëren we ook een nuttige toolbox voor de toekomst omdat je in korte tijd op een meer helpende manier leert denken. Samen ontdekken we welke dingen er voor jou belangrijk zijn en hoe je hier naartoe kunt bewegen. Je leven gaat meer zinvol aanvoelen en je herwint de controle.

Therapeut Amsterdam Oost

Wat is hypnotherapie?

Waneer je hoofd wemelt van de gedachten dan kom je minder goed bij de kern van jou klacht. Om je gedachten wat naar de achtergrond te brengen, doen we prettige ontspanningsoefeningen. Omdat er vele vormen van trance bestaan, zijn er ook veel misverstanden over wat trance precies inhoudt. Uiteindelijk is de hypnotische of therapeutische trance niet meer dan een fijne ontspanning en geestelijke helderheid. Hierdoor kan er gewerkt worden met je onbewuste denkprocessen, een diepere laag die veel inzicht kan geven. Verder zijn hypnotherapeuten allround en bezitten ze vele psychotherapeutische technieken om een breed scala aan klachten te behandelen. Ook als iemand niet in hypnose wil of kan.

Wat is ACT therapie?

Acceptance en Commitment Therapy richt zich op zes verschillende aspecten.

  • Acceptatie. Vervelende ervaringen de ruimte geven.
  • Defusie. Op afstand aanschouwen van gedachten en emoties.
  • Zelfbeeld. Een gezonde verhouding met jezelf. 
  • Hier en nu. Aandacht voor het huidige moment.
  • Waarden. Welke dingen zou jij na willen streven?
  • Veranderen van je gedrag. Leven naar je waarden.

Ons brein is een orgaan dat de hele dag door verbanden legt. Onze gedachten en emoties structureren in veel gevallen onze werkelijkheid, ondanks dat veel dingen die we denken en voelen helemaal niet waar zijn. Zware gebeurtenissen horen bij het leven. We krijgen vroeg of laat allemaal te maken met tegenslagen, inclusief de (soms ondraaglijk lijkende) emoties en gedachten die daarbij horen. Van nature verzetten we ons er het liefste hevig tegen. Je kunt echter leren om moeilijke gebeurtenissen, emoties en gedachten te dragen, zelfs zodat ze geen enkel probleem meer voor je zijn. Daarna kun je je weer richten op het leven zelf en de dingen die waardevol voor je zijn.

Therapeut Amsterdam coaching

Hoe gaan de sessies in z’n werk?

Als je therapie komt volgen, hebben we eerst een intake gesprek. Dit leidt voor jouzelf tot inzicht en overzicht als het gaat om je klacht. Daarna stellen we duidelijke doelen waar we samen aan gaan werken. Ten slotte maak ik een behandelplan voor onze volgende sessies waarin we jouw probleem daadwerkelijk gaan oplossen. Omdat iedereen uniek is, verschilt het aantal sessies per cliënt. Gemiddeld varieert het van twee tot zeven. Als je verder wilt lezen over ACT therapie en hypnotherapie verwijs ik je door naar de website van bij beroepsvereniging, de NBVH.

Wordt de therapie vergoed?

In veel gevallen vindt er (gedeeltelijk) vergoeding plaats, afhankelijk van je verzekering. Meer informatie hierover vind je op de deze pagina.