Jouw zelfbeeld

Door de jaren heen zijn we ontzettend veel dingen gaan geloven over onszelf. Dingen die je aangepraat zijn door anderen, door media, maar ook door jezelf. Ik wil je de verhelderende opdracht geven om eens tien dingen op te schrijven die in je opkomen als je dit zinnetje aanvult:

Ik ben iemand die…

Misschien heb je onder andere de gedachte dat je iemand bent die zorgzaam is. Of misschien vind je dat je iemand bent die er raar uitziet. Hoe jij over jezelf denkt heeft effect op je doen en laten als je deze gedachten gelooft. Soms kan je zelfbeeld je zelfs aardig in de weg zitten. We hebben daarnaast de neiging om de dingen die wij van onszelf vinden, in de hoofden van de ander te projecteren. Tijdens een presentatie kun je dan bijvoorbeeld denken: “Mijn publiek vindt vast dat ik er raar uitzie.

Sleep de overtuigingen over jezelf die je hierboven hebt benoemd eens ‘voor het gerecht’. Je zult merken dat je voor -en tegenargumenten kunt vinden bij zowel je positieve als negatieve overtuigingen. Er zijn bijvoorbeeld vast en zeker momenten geweet dat je niet zorgzaam optrad terwijl je jezelf wel zorgzaam vindt. En er waren vast en zeker momenten waarop je jezelf er best goed uit vond zien, terwijl je vindt dat je er raar uitziet. Zie eens of je kunt invoelen dat gedachten maar aangeleerde taalconstructies zijn in je eigen geest en dat ze niet per definitie iets zeggen over de werkelijkheid.

Je kunt je continue gedachten stroom niet stoppen. Als je dat probeert worden de gedachten alleen maar erger. “Denk niet aan een roze Olifant.” Elke gedachte is welkom, ook negatieve gedachten die gaan over je zelfbeeld. Maar je kunt er wel leren om ze niet te geloven zodat ze niet zo’n probleem meer voor je zijn. Therapie kan je daarbij helpen.